maanantai 1. joulukuuta 2014

SOCIAL MEDIA METRICS

                         

Metrics är olika variabler som man kan ha till hjälp för att de hur bra/ dåligt det går för t.ex ett företags blogg. Man kan ha koll på hur många besökare och hur många läsare som besöker bloggen och hur ofta, är det nya läsare eller gamla som följer med bloggen. Det finns blogger som färdigt har olika mätare eller så kan man använda olika program som mäter för dig.
 

Enligt nätsidan thenextweb.com finns det 5 metrics som de tycker är viktigast för ett företag som följer med sina kunder.
  1.  Reach: Handlar om hur många människor som blir medvetna om bloggen. 
  2.  Engagemang: Handlar om hur många som kommenterar, gillar och delar med sig företaget inlägg.  
  3. Acquisition: Handlar om hur många som besöker- och hur länge de stannar på sidan och om de besöker den på nyt. 
  4. Conversion: Handlar om hur besök och pånytt besök omvandlas te.x till försäljning. 
  5. Activity: Hur mycket pengar företaget kan vinna genom användning av social media.
                                       

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti