maanantai 10. marraskuuta 2014

Analys av H&M:s marknadsföringsstrategi

När företagets mål är fastställda kan de göra upp sin marknadsföringsstrategi. I denna fastställs hurdan linje som ska följas på lång sikt för att nå de uppsatta målen. Strategin stödjer företaget bla. när beslut om  marknadsföringsmixen skall fattas (produkt, distribution, pris och kommunikation). Den gör verksamheten systematisk och kostnadseffektiv, och då kan man också räkna med resultat. I en bra strategi kan man också ta fasta på intressegruppernas (såsom personalens, investerarnas, varuleverantörernas, myndigheternas) aspekter på företagets verksamhet (finansiering, logistik, produktion, personaladministration, ledningsgruppens arbete).                                                                               
De tre strategiska grundfrågorna som nästan alltid söker sitt svar i företagets strategiarbete är :
 

1.    Var är vi?
2.    Vart ska vi?
3.    Hur tar vi oss dit? 


Jag blev utmanad av en läsare att analysera ett företags marknadföringsstrategi. Jag valde att analysera H&M.
 

AFFÄRSIDÉ; erbjuda mode och kvalitet till bästa pris
 

MÅL; öka antalet butiker med 10-15 % varje år men också öka försäljningen i jämförbara enheter. Tillväxten som sker helt med egna medel, ska ske med kvalitet och med fortsatt hög lönsamhet.
 

DRIVS AV; starka värderingar som enkelhet, ständiga förbätringar, lagkänsla, kostnadsmedvetenhet och entreprenörskap.
 

Med kunden i fokus skapar H&M:s egna designers ett brett och varierandesortiment för alla modeintresserade. Kvalitet är ett centralt begrepp ända från idé till kund.  Kunderna erbjuds nya varor varje dag. H&M äger inga fabriker utan lägger ut tillverkning av varor på fristående leverentörer via H&M:s lokala produktionskontor i Asien och Europa. Varorna skall framställas under goda arbetsförhållanden och med minsta möjliga miljöpåverkan. H&M:s etableringsprincip är att varje butik ska ha bästa affärsläge. H&M äger inte några butiker, utan hyr i stället butikslokaler av såväl internationella som lokala hyresvärdar. 


                     

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti