De tre strategiska grundfrågorna som nästan alltid söker sitt svar i företagets strategiarbete är :
1. Var är vi?
2. Vart ska vi?
3. Hur tar vi oss dit?
Jag blev utmanad av en läsare att analysera ett företags marknadföringsstrategi. Jag valde att analysera H&M.
AFFÄRSIDÉ; erbjuda mode och kvalitet till bästa pris
MÅL; öka antalet butiker med 10-15 % varje år men också öka försäljningen i jämförbara enheter. Tillväxten som sker helt med egna medel, ska ske med kvalitet och med fortsatt hög lönsamhet.
DRIVS AV; starka värderingar som enkelhet, ständiga förbätringar, lagkänsla, kostnadsmedvetenhet och entreprenörskap.
Med kunden i fokus skapar H&M:s egna designers ett brett och varierandesortiment för alla modeintresserade. Kvalitet är ett centralt begrepp ända från idé till kund. Kunderna erbjuds nya varor varje dag. H&M äger inga fabriker utan lägger ut tillverkning av varor på fristående leverentörer via H&M:s lokala produktionskontor i Asien och Europa. Varorna skall framställas under goda arbetsförhållanden och med minsta möjliga miljöpåverkan. H&M:s etableringsprincip är att varje butik ska ha bästa affärsläge. H&M äger inte några butiker, utan hyr i stället butikslokaler av såväl internationella som lokala hyresvärdar.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti