
Kundbeteende involverar en psykologisk process som hen går igenom för att känna igen sina behov, hitta sätt att uppfylla sina behov, göra inköpsbeslut - skall hen köpa produkten och i så fall vilket märke och varifrån, tolka planer, göra planer och genomföra dessa planer.
Det finns många faktorer som påverkar hur man fungerar som kund, tex;
- Kulturella influenser - Man prutar inte i Finland men det hör till i vissa länders kulturer
- Fysiska faktorer - vi köper dricka när vi är riktigt törstiga
- Sociala faktorer - konsumenten kan imitera någon de beundrar och köpa samma märken
- Sociala miljön - kan inkludera stereotyper för olika kulturer
- Kosumentens självbild - konsumenten försöker komplettera sig själv med ett visst märke
- Konsumentens beteende - kosumenten har köpt en viss vara och har bildat en åsikt av den, nästa gång köper hen samma produkt för att den var bra eller köper en annan för att få en ny åsikt av en annan produkt

När vi ser reklam på en intressant produkt så tar vi all infromation vi får för att bilda en uppfattning om denna produkt, om vi skall köpa den eller inte. Vi köper oftast inte en helt okänd produkt vi aldrig hört talas om eller träffat på någonstans. Social media är ett bra redskap för att sprida information om produkter så att konsumenter "vågar" köpa nya produkter. Det är ofta lättare att stärka en kunds beteende än att förändra det. Många företag har övertro på möjligheten att förändra ett beteende helt och hållet. De försöker till exempel få kunder att handla biodynamisk mat eller flyga i business class, trots att de aldrig gjort det tidigare. Det är ett stort steg som kunderna sannolikt inte tar bara för att de fått ett bra erbjudande.
Hej! Jag har föjlt med din blogg sedan du starade skriva den och de har varit intressant att läsa dina texter om ämnet. God forsättning till bloggen :)
VastaaPoistaHej, jag har försökt göra den intressant för andra att läsa. Tackar :)
VastaaPoista